Budowa KST etap IV w modelu PPP – Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał wykonawcę

24 listopada 2020 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa przekazał wiadomość o wyłonieniu wykonawcy IV etapu budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w formule PPP. W połowie sierpnia br. poznaliśmy propozycje cenowe trzech firm ubiegających się o kontrakt na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic (KST etap IV). Kwoty wahały się od ok. 1,1 mld zł do ok. 2,8 mld zł. Wybór padł na ofertę konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner) na kwotę 1 125 398 096,71 zł brutto., która spełniła wszystkie wymogi i uznana została za najkorzystniejszą cenowo.

Zaproponowana kwota obejmuje zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii do Mistrzejowic, pozyskanie niezbędnych pozwoleń (2022 r.), budowę (od 2022 r. do 2024 r.) oraz jej utrzymanie przez okres 20 lat (od 2024 r. do 2044 r.). Po tym czasie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie
technicznym przejdzie na własność gminy. Zgodnie ze złożoną ofertą nowa linia tramwajowa ma zostać oddana do eksploatacji w okresie 40 miesięcy od daty podpisania umowy. W przypadku braku odwołań podpisanie umowy będzie możliwe jeszcze tym roku – powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Miasto zabezpieczyło już środki na spłatę zobowiązania, które zacznie obowiązywać od momentu oddania nowej linii tramwajowej do eksploatacji, a zakończy się po 240 miesiącach. W planach ma również zgłoszenie projektu do programów z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027 celem dofinansowania. Realizacja projektu poprawi dostępność komunikacyjną poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjności miejskiej oferty. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków. Zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3 tys. osób. A tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy, ruch pieszych w tym miejscu będzie odbywał się pod ziemią. Takie rozwiązanie zdecydowanie poprawi ruch w tym miejscu. Dodatkowo w trakcie przebudowy skrzyżowania Mogilska, Lema, al. Jana Pawła II, Meissnera pojawią się niezbędne elementy infrastruktury tramwajowej pod planowaną w przyszłości linię wzdłuż Lema.

 

 

 

 

 

Projekt dotyczący budowy nowej linii tramwajowej został wybrany jako jeden z kilku (z różnych branż) projektów pilotażowych przez rząd. W oparciu o doświadczenia naszego projektu będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowanie w modelu PPP na inwestycje
infrastrukturalne. Nasz projekt jest największym tego typu realizowanym w Europie w modelu PPP. Przeprowadzone przez doradców analizy pokazują, że jest to aktualnie najefektywniejsza forma realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych przez samorządy, szczególnie w obecnej sytuacji ekonomicznej – dodaje dyrektor.

Czytaj również: Największy w Polsce projekt transportowy PPP – Krakowski Szybki Tramwaj etap IV

 

źródło: Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Data publikacji: 2020.11.29


Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym Serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabronione jest bez zgody Redakcji Forum PPP - magazynu inwestycji publicznych/serwisu forumppp.pl wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności: kopiowanie, rozpowszechnianie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie w całości lub we fragmentach informacji, danych, materiałów lub innych treści poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym.


POPRZEDNI ARTYKUŁNASTĘPNY ARTYKUŁ
« »