Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim planuje budowę parkingu wielopoziomowego w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Celem projektu jest zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych na potrzeby pracowników i klientów Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego (Lubuski UW) oraz innych urzędów i instytucji zlokalizowanych w okolicy. Z Lubuskim UW sąsiadują placówki Izby Skarbowej i Urzędu Skarbowego, Poczty Polskiej S.A., Kuratorium Oświaty, Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej, Urzędu Statystycznego, Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz punkt informacyjno-doradczy dla cudzoziemców. W pobliżu znajduje się również liczna, wysoka zabudowa wielorodzinna (kamienice mieszkalne). Dodatkowo użytkownikami parkingu mogą być klienci odwiedzający ww. instytucje, mieszkańcy pobliskich kamienic i inne osoby.
Szacuje się, iż wszystkie te instytucje zatrudniają ok. 1000 pracowników, a średnio w ciągu dnia powyższe urzędy odwiedzane są przez 700 osób. Ilość miejsc parkingowych dostępnych w okolicy nie jest wystarczająca w stosunku do potrzeb.
Wstępny podział zadań i ryzyk między partnerów.
Partner publiczny – Lubuski Urząd Wojewódzki:
- udostępnienie przygotowanego terenu
- udostępnienie posiadanej dokumentacji na którą składa się obecnie:
– decyzja o ustanowieniu trwałego zarządu do nieruchomości Skarbu Państwa
– Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego - wsparcie partnera prywatnego w procedurach dot. pozyskania odpowiednich zgód i pozwoleń
- wynajem określonej liczby miejsc parkingowych za z góry określoną opłatę przez cały okres trwania umowy między partnerami
- częściowo ryzyka związane ze stanem wkładu własnego do projektu (grunt oraz dokumentacja znajdująca się w posiadaniu podmiotu publicznego) oraz częściowo ryzyko popytu.
Partner prywatny:
-
- przygotowanie inwestycji poprzez sporządzenie odpowiedniej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie odpowiednich zgód i pozwoleń, w tym określenie ilości miejsc parkingowych ponad liczbę miejsc przeznaczoną dla Lubuskiego UW
- wykonanie w pełni wyposażonego obiektu
- sfinansowanie nakładów inwestycyjnych
- utrzymanie obiektu w całym okresie trwania umowy z prawem do czerpania korzyści z oferowania miejsc parkingowych
- ryzyko projektowania, budowy i finansowania obiektu oraz w części ryzyko popytu.
Długość trwania umowy między partnerami powinna być dostosowana do potrzeb partnerów i może obejmować nawet 20-30 lat. Wśród 250 miejsc parkingowych znajdujących się na 4 kondygnacja, 40 miejsc użytkowanych ma być przez Lubuski Urząd Wojewódzki.
Wynagrodzenie: opłata za dostępność.
źródło: Lubuski Urząd Wojewódzki