Kancelaria Baker McKenzie oraz Polityka Insight przygotowały raport “Centralny Port Komunikacyjny. Jak zbudować nowy hub lotniczy?”, zawierający rekomendacje dotyczące budowy nowego portu lotniczego w Polsce.
“Celem raportu jest zainicjowanie szerokiej, odpolitycznionej debaty o tym, jak budować to lotnisko, by spełniało swoją funkcję i przyniosło korzyści na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym”- mówi Marta Fredrych, adwokat w warszawskim biurze Baker McKenzie – „Budowa nowego portu lotniczego jest przedsięwzięciem ambitnym. Polska niestety nie ma doświadczenia w realizacji tak dużych projektów. Przykłady tego typu inwestycji realizowanych za granicą pokazują, że CPK powinien być projektem apolitycznym.”
Jako punkt wyjścia w swojej analizie autorzy raportu omawiają obecny stan rynku lotniczego w Europie oraz przedstawiają prognozy rozwoju ruchu lotniczego, w tym scenariusze dla lotnisk centralnych w Polsce, zarówno w przypadku gdy Centralny Port Komunikacyjny zastępuje Lotnisko Chopina, jak i gdy oba lotniska Chopina działają równocześnie. Dodatkowo, raport zawiera analizy case studies – budowy najważniejszych lotnisk w Europie, w tym portów w Stambule, Oslo czy Berlinie.
“Najbardziej rekomendowanym modelem realizacji jest współdziałanie z inwestorem finansowym i branżowym, z których pierwszy wniósłby środki finansowe a drugi know-how w zamian za prawo do wieloletniego zarządzania portem lotniczym” – mówi mec. Marta Fredrych – “W takim scenariuszu największe szanse powodzenia ma model finansowania komponentu lotniskowego oparty o kapitał prywatny, formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) i montaż typu project finance.”
źródło: Baker McKenzie