Od 1 stycznia 2021 roku obowiązują nowe przepisy prawa zamówień publicznych, zgodnie z ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja zmienia m.in. przepisy ustawy o PPP.
Czytaj dalejPrawo
Opinia MFiPR w sprawie zmian umów o ppp oraz umów koncesji na roboty budowlane i usługi związanych z COVID-19
W ocenie Ministerstwa wskazane we wniosku przepisy art. 15r ust. 1-9 oraz 15s ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, znajdują zastosowanie do…
Czytaj dalejNowelizacja ustawy o PPP
(…) Jedną z najpoważniejszych zmian w stosunku do poprzedniego stanu prawnego jest wprowadzenie do Ustawy o PPP nowego rozdziału 1a, zgodnie z którym podmioty publiczne zostały zobligowane do przeprowadzenia oceny efektywności realizacji projektu w PPP w stosunku do jego realizacji w inny sposób, w szczególności z uwzględnieniem czynników takich, jak podział zadań i ryzyk, szacowane koszty cyklu życia projektu, czas niezbędny do jego realizacji, wysokość opłat (…)
Czytaj dalejSubrogacja w przedsięwzięciu PPP – droga na manowce
(…) subrogacja w opisanym na wstępie wariancie mogłaby prowadzić do przeniesienia ryzyka dostępności przedmiotu partnerstwa na bank finansujący transakcję w drodze wstąpienia w prawa wierzyciela. Ponadto, subrogacja stanowi, w sensie ekonomicznym, zawarcie umowy pożyczki pomiędzy podmiotem publicznym a bankiem. Instrument ten prowadzi zatem do powiększenia zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego, a w świetle projektowanej nowelizacji, art. 243 (…)
Czytaj dalejO dopuszczalności dokonywania zmian w umowach o partnerstwie publiczno-prywatnym w świetle nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z dnia 7 lipca 2018 roku
(…) Obecnie, możliwość dokonywania zmian w umowach o PPP wynika wprost z art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 46 ustawy o umowie koncesji, która przewiduje analogiczne przepisy do nowego brzmienia art. 144 PZP (…) ułatwia wykonywanie umów wieloletnich, uwzględniając, że w dłuższym okresie może wystąpić szereg zdarzeń uzasadniających zmianę umowy, które hipotetycznie były do przewidzenia w początkowym etapie postępowania.
Czytaj dalejHotele w PPP? Warunki realizacji przedsięwzięć sportowo-rekreacyjnych oraz turystycznych z elementem usług komercyjnych w modelu PPP
(…) nie istnieją przeszkody formalne uniemożliwiające partnerowi prywatnego lub SPV (…) uzyskanie, w ramach wynagrodzenia, prawa do budowy na odrębnej nieruchomości hotelu stanowiącego źródło przychodów, pokrywających nakłady na część realizacji przedsięwzięcia PPP. W ten sposób możliwe jest, aby w ramach PPP powierzyć partnerowi zagospodarowanie atrakcyjnych turystycznie czy rekreacyjnie terenów zielonych lub sportowych, a jako wynagrodzenie przyznać mu prawo do…
Czytaj dalejKiedy cesja wierzytelności w ramach umowy o PPP nie wpływa negatywie na budżet zamawiającego ?
W artykule poruszamy zagadnienia takie jak: cesja wierzytelności na gruncie polskiego kodeksu cywilnego, cesja wierzytelności a zamówienia publiczne, cesja wierzytelności a forfaiting, cesja wierzytelności i forfaiting przy finansowaniu PPP – uwaga ogólna, cesja wierzytelności w ramach przedsięwzięcia PPP, cesja wierzytelności a dług publiczny.
Czytaj dalejPubliczny doradca za pieniądze partnera prywatnego?
Dopuszczalny jest podział pomiędzy strony umowy o PPP tych zadań i ryzyk, które wiążą się ze wstępną fazą przedsięwzięcia, obejmującą jego przygotowanie, a więc opracowanie wstępnych założeń technicznych, organizacyjnych, ekonomiczno-finansowych i prawnych, choćby poniesione zostały przed zawarciem umowy o PPP. Definicja przedsięwzięcia pozwala na objęcie jego zakresem jakichkolwiek wzajemnych świadczeń stron umowy o PPP, w tym świadczeń pieniężnych…
Czytaj dalej