Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju ruszyło z procesem wyboru doradcy dla Budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, planowanego do realizacji przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.
Zakres prac doradców obejmować ma zagadnienia prawne, ekonomiczno-finansowe oraz techniczne. Podstawowy zakres doradztwa obejmuje analizę przedrealizacyjną z oceną efektywności przedsięwzięcia. O realizacji kolejnych prac, takich jak: przygotowanie studium wykonalności, ogłoszenia, umowy PPP, przeprowadzenie warsztatów (z PPP, pozyskania i rozliczenia środków UE,zamknięcia finansowego i zarządzania umową PPP), udział w ocenie wniosków i ofert, dialogu konkurencyjnym czy zamknięciu finansowym, decyzja zostanie podjęta w zależności od wniosków wynikających z analizy. Zakres zadań doradców obejmować może również przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej do pozyskania finansowania z funduszy UE, podręcznika zarządzania umową o partnerstwie publiczno-prywatnym, raportu końcowego czy korektę analiz i dokumentów wynikająca z ocen eksperckich i opinii instytucji UE.
Projekt zakłada budowę nowej głębokowodnej (również dla największych statków oceanicznych) infrastruktury portowej w Porcie Gdynia w skład której wejdą terminale: kontenerowe, uniwersalne oraz potencjalnie paliwowe. Celem jego realizacji jest podniesienie konkurencyjności (zdolności przeładunkowej i pozycji konkurencyjnej) Portu Gdynia na bałtyckich i europejskich rynkach usług portowych oraz poszerzenie obszaru gospodarczego obsługiwanego przez polskie porty.
Projekt uzyskał niezbędne akceptacje w dokumentach strategicznych na poziomie nie tylko metropolitalnym, wojewódzkim czy krajowym, ale także na poziomie wspólnotowym.
VDF
źródło: 1. SOPZ, 2. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA