Zawód kierowcy samochodu ciężarowego od lat cieszy się dużym zainteresowaniem ze względu na atrakcyjne wynagrodzenia i stabilność zatrudnienia. W 2025 roku zarobki kierowcy TIR-a (uprawnienia prawo jazdy C+E) nadal należą do najwyższych w branży transportowej, choć różnią się w zależności od doświadczenia, kwalifikacji oraz rodzaju tras. Sprawdźmy, ile zarabia kierowca TIR-a w Polsce i za granicą oraz jakie czynniki wpływają na wysokość pensji. Co warto przewozić i w jakim kraju, aby zarobki były wyższe niż w Polsce?
Zarobki kierowcy ciężarówki w Polsce – ile można zarobić prowadząc samochód ciężarowy?
Praca kierowcy TIR-a w Polsce nadal jest opłacalna, choć różnice w stawkach między transportem krajowym a międzynarodowym są znaczące. Kierowca ciężarówki jeżdżący po kraju otrzymuje pensję w przedziale 6 000–9 000 zł brutto miesięcznie, co daje około 4 500–6 500 zł netto.
Średnie wynagrodzenie kierowcy samochodu ciężarowego w Polsce wynosi około 7 020 zł brutto, jednak według prognoz z 2025 roku kwota ta wzrosła nawet do 7 824 zł netto. Na ostateczną wartość wypłaty wpływa wiele czynników, takich jak forma zatrudnienia, rodzaj pojazdu czy doświadczenie zawodowe. Średnie zarobki kierowcy w rzeczywistości mogą być zdecydowanie wyższe, ponieważ bazując na ofertach pracy nie widać pieniędzy, które w wielu wypadkach wypłacane są przez pracodawców „pod stołem”, aby uniknąć podatków. Miesięczne wynagrodzenie, czyli średnie zarobki kierowcy tira po uwzględnieniu tego czynnika mogą sięgnąć nawet 10 000 złotych na rękę.
Ile zarabia kierowca TIR-a w transporcie międzynarodowym?
W przypadku tras zagranicznych stawki są znacznie wyższe. Kierowcy TIR-ów w transporcie międzynarodowym mogą liczyć na zarobki w wysokości 10 000–15 000 zł brutto, czyli 7 000–10 500 zł netto. Początkujący pracownicy zwykle otrzymują niższe pensje (około 7 000–9 000 zł netto), ale doświadczeni kierowcy z dodatkowymi kwalifikacjami zarabiają nawet 15 000 zł miesięcznie.
Ci, którzy decydują się na wymagające systemy pracy, takie jak 3/1 lub 4/1, pokonując tysiące kilometrów między Polską, Niemcami czy Skandynawią, mogą osiągnąć dochody rzędu 18 000–22 000 zł brutto miesięcznie.
Istotne znaczenie ma ładunek, ponieważ wynagrodzenie netto potrafi być wyższe, gdy posiadamy uprawnienia na przewóz specyficznych towarów. Wyższe zarobki mogą wynikać także z zaradności w pracy kierowcy ciężarówki, bowiem niektórzy TIR-owcy nie zmieniają pracy przez wiele lat, natomiast istnieje grupa, w której kierowcy często manewrują pomiędzy firmami nieustannie poprawiając wysokość zarobków.
Składniki wynagrodzenia kierowcy TIR-a – za co płaci pracodawca?
Zarobki kierowcy TIR-a nie ograniczają się wyłącznie do podstawy. Wynagrodzenie obejmuje wiele elementów, które znacząco wpływają na końcowy wynik finansowy. Do najczęstszych składników należą:
-
Wynagrodzenie podstawowe – często na poziomie płacy minimalnej (od 2025 roku to 4 666 zł brutto)
-
Diety zagraniczne – w zależności od kraju, od 45 do 70 euro dziennie
-
Ryczałty za noclegi i dodatki za załadunki lub rozładunki
-
Premie – za ekonomiczną jazdę, punktualność czy bezwypadkowość
-
Dodatki – za pracę w weekendy, nadgodziny i dyspozycyjność
Dzięki tym elementom kierowca może miesięcznie zwiększyć swoje zarobki o kilka tysięcy złotych.
Zarobki kierowcy ciężarówki za granicą – gdzie kierowcy zarabiają najwięcej?
Polscy kierowcy cieszą się dużym uznaniem na europejskim rynku pracy. W 2025 roku ich wynagrodzenia za granicą znacząco przewyższają stawki krajowe:
-
Niemcy – 2 500–3 700 euro netto (do 4 000 euro w najlepszych firmach)
-
Wielka Brytania – 2 500–3 500 funtów netto (około 14–16 000 zł miesięcznie)
-
Francja – 2 300–3 300 euro brutto
-
Holandia – 2 800–3 600 euro brutto
-
Norwegia i Dania – nawet 4 500–6 000 euro brutto (około 50 000 NOK w Norwegii)
Warto jednak pamiętać, że w krajach skandynawskich, mimo wyższych pensji, koszty życia są znacznie większe.
Czynniki wpływające na zarobki kierowcy TIR-a, np. własna firma
Wysokość wynagrodzenia kierowcy samochodu ciężarowego zależy od wielu elementów. Do najważniejszych należą:
-
Doświadczenie zawodowe – im dłuższy staż, tym wyższa pensja
-
Znajomość języków obcych – szczególnie w transporcie międzynarodowym
-
Dodatkowe uprawnienia – np. ADR (materiały niebezpieczne) lub przewóz ponadgabarytowy
-
Rodzaj tras – im dłuższe i trudniejsze, tym wyższe stawki
-
System pracy – np. 3/1, 4/1 lub 6/2
-
Forma zatrudnienia – umowa o pracę vs. B2B
-
Firma i kraj docelowy – różnice w polityce płacowej są znaczne
Czy warto zostać kierowcą TIR-a? Praca kierowcy w praktyce
Zapotrzebowanie na kierowców zawodowych w 2025 roku pozostaje bardzo wysokie, co przekłada się na stabilność zatrudnienia i rosnące stawki. Brak rąk do pracy sprawia, że wielu pracodawców oferuje atrakcyjne benefity, takie jak prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, premie za bezwypadkową jazdę czy darmowe zakwaterowanie w trasie.
Dla osób, które lubią podróżować, cenią niezależność i potrafią pracować w wymagających warunkach drogowych, praca jako kierowca TIR-a może być nie tylko dochodowa, ale i satysfakcjonująca. W perspektywie kolejnych lat branża transportowa będzie nadal się rozwijać, a kierowcy zarabiający najwięcej pozostaną kluczowymi ogniwami europejskiej gospodarki.










0 komentarzy