Proekologiczne działania przedsiębiorców są równie ważne, co indywidualnie podejmowane decyzje. Osoba prowadząca biznes jest również odpowiedzialna za to, jaki przykład daje innym, a dotyczy to w pierwszej kolejności własnych pracowników. Jak więc podkreślić ekologiczne wartości brane pod uwagę w podejmowanych działaniach biznesowych i jak zachęcić do proekologicznych wyborów osoby, które są odbiorcami oferowanych produktów czy usług? Odpowiedzi udzielamy w dalszej części artykułu.
Na czym polega zrównoważony rozwój w biznesie?
Jeszcze kilka lat temu działania proekologiczne podejmowane przez firmy były traktowane jako dodatkowa aktywność czy inicjatywa, która pozwalała wyróżnić się na tle innych przedsiębiorstw. Zrównoważony rozwój biznesu kojarzył się głównie z oszczędzaniem zasobów naturalnych, ograniczeniem produkcji odpadów, czy przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego. Szybko jednak okazało się, że takie działania nie są wystarczające, a degradacja środowiska naturalnego i zmiany klimatyczne na tyle zaawansowane, że wymuszają na nas bardziej radykalne zmiany. Współcześnie przedsiębiorców zachęca się zatem do podejmowania konkretnych działań na jak najszerszą skalę. Mogą to być następujące inwestycje i inicjatywy:
- montowanie filtrów wody,
- stosowanie energooszczędnych urządzeń,
- montaż paneli fotowoltaicznych,
- korzystanie z pojemników do segregacji odpadów,
- wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów,
- stosowanie ekologicznych materiałów do produkcji,
- prowadzenie kompostowników na odpady,
- zachęcanie pracowników do korzystania z komunikacji miejskiej lub innych bardziej ekologicznych sposobów dojeżdżania do pracy.
Jeśli firma na co dzień kieruje się ekologicznymi wartościami i zmienia swoją działalność tak, aby chronić środowisko, powinna być w tym konsekwentna. Na ekologię można stawiać nawet w działaniach promocyjnych, wykorzystując, chociażby torby bawełniane z nadrukiem. Taki produkt jest nie tylko nośnikiem reklamowym, ale również praktyczną alternatywą dla innego rodzaju toreb, które stosuje się do pakowania produktów zakupionych przez klienta. Torba wielorazowa z naturalnego materiału to jeden z gadżetów najsilniej kojarzonych z podejmowaniem działań proekologicznych.
Gadżety ekologiczne – czy będą dobrym pomysłem?
Konsumentów do ekologii można zachęcać i odpowiednio dobranymi gadżetami, które pełnią jednocześnie rolę opakowania i materiału promocyjnego. Mowa tutaj o takich akcesoriach jak wyroby bawełniane dostępne pod adresem https://www.natura.slupsk.pl/, czyli przede wszystkim torby i woreczki, które nadają się do pakowania różnego typu produktów. Klient może otrzymać je jako gratis do zamówienia online lub przy większych zakupach w sklepie stacjonarnym. Torby i woreczki z bawełny są w pełni naturalne i wielorazowe. Można więc wykorzystać je później w dowolnym celu, zastępując nimi opakowania foliowe. Natomiast umieszczenie na takim materiale hasła reklamowego czy firmowego logo to najprostszy sposób na podkreślenie ekologicznych wartości, którymi kieruje się dane przedsiębiorstwo.
Jak wdrożyć ekologiczne wartości w biznesie?
Pozytywne zmiany na rzecz ekologii najskuteczniej wprowadza się poprzez własny przykład. Jeśli firma chce promować wartości ekologiczne, sama musi postępować zgodnie z nimi. Dotyczy to zarówno wdrażania konkretnych rozwiązań (montaż paneli fotowoltaicznych, ograniczanie produkcji odpadów itd.), jak i edukacji, którą obejmuje się w pierwszej kolejności własnych pracowników. Jeśli chodzi o osoby zatrudnione w firmie, to jednym z najważniejszych celów przedsiębiorcy powinno być zachęcanie ich do:
- segregowania odpadów,
- korzystania z suszarek do rąk,
- oszczędzania wody,
- dojeżdżania do zakładu pracy komunikacją miejską/rowerem (np. poprzez dofinansowanie biletów miesięcznych czy premie).
Biznes powinien być społecznie odpowiedzialny, a ponieważ degradacja środowiska to nasz wspólny problem, podejmując własne proekologiczne działania, warto też zachęcać do nich innych.
Artykuł sponsorowany.