Kilka słów o roli rzecznika patentowego w biznesie

Redakcja

2 sierpnia, 2024

Kiedy słyszysz „rzecznik patentowy”, co jako pierwsze przychodzi Ci na myśl? Zapewne patenty prawda? Skojarzenia są dobre, ale nieco zakłamują rzeczywistość. Działanie osoby mającej ten tytuł zawodowy koncentruje się na znacznie szerszym obszarze. Jest on specjalistą nie tylko od patentów, lecz również od wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, praw autorskich i innych kwestii związanych z ogólnie pojętą własnością intelektualną.

Warto a nim współpracować?

Zdecydowanie. I już wyjaśniam dlaczego. Prowadzenie i rozwijanie biznesu wymaga nie tylko rozwagi i zaangażowania, ale też pomysłowości i elastyczności. Żeby odnieść sukces musisz działać zgodnie z duchem czasu i dostosowywać się do wciąż zmieniających się warunków w branży. Nie wystarczy być. Trzeba przyciągać klientów i mieć przewagę na tle konkurencji.

Pomyśl, jak w praktyce możesz wyróżnić się wśród innych przedsiębiorców, na jakich elementach się skupiasz. Wymyślasz wyjątkową nazwę, projektujesz logo, tworzysz stronę internetową, wprowadzasz do produkcji i sprzedaży nowe, innowacyjne rozwiązania i produkty. Wszystkie te elementy to własność przemysłowa, a więc dokładnie ta dziedzina praw, w której specjalistą jest rzecznik patentowy. Jego wiedza jest ukierunkowana na ich ochronę i rozwiązywanie konfliktów z nimi związanych. Jak sam widzisz, jako przedsiębiorca, taki partner może okazać się kluczowy.

Zobacz również: Ochrona logo jako wzór przemysłowy. Co to daje?

Jak to wygląda w praktyce?

Jednym z najważniejszych elementów wyróżniających Cię w biznesie będzie Twoja marka. Najczęściej nazwa, logo lub grafika, którą umieszczasz na stronie internetowej, szyldzie, produktach czy etykietach. To ją widzą i kojarzą klienci, a jeśli odniesiesz sukces to na nią czychać będą nieuczciwi konkurenci. Rzecznik patentowy może nie tylko zarejestrować ją dla Ciebie w Urzędzie Patentowym, ale też przebadać ją, sprawdzając czy jest bezpieczna lub przygotować dla Ciebie pełną strategię jej ochrony.

Masz wyjątkowy produkt, który dobrze się sprzedaje? Tutaj też rzecznik patentowy może okazać się wsparciem. W zależności od tego co oferujesz, zaproponuje formę ochrony, która nie tylko będzie wychodzić na przeciw Twoim oczekiwaniom, ale przede wszystkim taką, która będzie odpowiadać realiom w Twojej branży. I nie chodzi tu tylko o patenty. Możesz chronić rozwiązania techniczne, ale też wygląd produktu czy layout strony internetowej. Możliwości są bardzo szerokie.

Rzecznik to też pełnomocnik, który może reprezentować Cię w sporach dotyczących własności intelektualnej, czy to z byłym wspólnikiem, kontrahentem, grafikiem, czy nieuczciwym konkurentem. A jeśli masz to szczęście, że do konfliktu nie doszło, podpowie Ci jak się przed nim chronić w przyszłości.

Zawód zaufania publicznego

Dobrze jest mieć zaufanie do ludzi, z którymi współpracujesz. Szczególnie jeśli ta współpraca niesie konkretne korzyści lub związana jest z innowacyjnym pomyłem na biznes. Kwestie omawiane z rzecznikiem patentowym, a więc Twoje plany, rozwiązania, nowa marka, wątpliwości czy okoliczności sporu są bezpieczne. Gwarantuje Ci to ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych. Zgodnie artykułem 1 ust. 2 tejże ustawy „Zawód rzecznika patentowego jest zawodem zaufania publicznego„.

Rzecznik jest więc zobowiązany do zachowania tajemnicy zawodowej. Wszelkie informacje, które są mu przekazywane mają charakter poufny i nie są przez niego rozpowszechniane ani przekazywane dalej. Możesz zatem czuć się bezpiecznie, ponieważ z jednej strony o Twoje interesy dba specjalista w swojej branży, a z drugiej ktoś dla kogo zaufanie Mocodawcy ma szczególne znaczenie.

Kiedy skorzystać z pomocy?

Najprościej rzecz ujmując – wtedy kiedy tylko uznasz, że jej potrzebujesz. Należy jednak podkreślić pewną ważną rzecz. Nie musi to być moment kiedy pojawia się konkretny problem lub komplikacja. Do rzecznika patentowego możesz zgłosić się także wtedy, gdy dopiero planujesz swoje działania biznesowe, kiedy jesteś w fazie projektowana logo czy wymyślania marki lub linii produktów. Dzięki jego wiedzy i doświadczeniu, możesz uzyskać jasne i precyzyjne informacje i rekomendacje odnośnie tego, co możesz chronić i w jaki sposób. Jako Twój pełnomocnik może On udzielić Ci porady, przygotować dla Ciebie strategię ochrony lub pokierować Twoim działem marketingu tak, aby stworzony model działania był nie tylko skuteczny, ale i bezpieczny.

Jeśli nie masz pewności, czy nowa marka będzie bezpieczna, może przeprowadzić dla Ciebie badanie zdolności rejestrowej znaku. Dzięki takiej analizie dowiesz się, czy ma on szanse na rejestrację, czy nie wyprzedzili Cię konkurenci lub jak dostosować Twoją nazwę, aby gładko przesła ona przez proces zgłoszenia.

A jeśli już masz konkretny plan i działania zostały podjęte, rzecznik patentowy będzie czuwał nad tym, aby Twoja marka pozostała bezpieczna. Może monitorować nowe zgłoszenia, aby wychwycić te kolizyjne dla Ciebie. Może także przesłać pismo do konkurenta, który zbytnio się do Ciebie upodobni.

Jeśli zgłosisz swój znak towarowy do rejestracji w Urzędzie za pośrednictwem rzecznika patentowego, taka informacja będzie widoczna w rejestrze. Już samo to może działać odstraszająco. Twoi konkurenci widząc, że korzystasz z profesjonalnej pomocy, zastanowią się dwa razy, zanim zdecydują się działać nieuczciwie.

Podsumowanie

Korzystanie z usług pełnomocnika nie jest obowiązkowe. Może jednak zapewnić Ci komfort działania i pewność, że jesteś pod opieką specjalisty. Rzecznik patentowy może być partnerem i wsparciem w rozwoju biznesu i ochronie własności intelektualnej. Dzięki jego doświadczeniu oszczędzasz czas i świadomie rezygnujesz z niepotrzebnych trudności i sporów, które mogą pojawić się podczas działania bez prawnej ochrony. Inwestując w jego usługi, inwestujesz w swój plan biznesowy i dajesz sobie możliwość skupienia się na dalszym bezpiecznym rozwoju.

Artykuł przygotowany przez partnera strony.

Polecane: